avatar
Куч
1053.51
Рейтинг
+458.04

Saidjalolov Saidafzal Saidxanbalovich

Мақолалар

Toshkent islom universiteti "Informatika va axborot texnologiyalari" yo'nalishi talabalarining kutubxonasi haqida

Toshkent islom universiteti bitiruvchilari
Илм-фан

Toshkent islom universiteti informatika va axborot texnologiyalari


talabalarining kutubxonasi  haqida


 



   Elektron yoki raqamli kutubxona keyingi yillar davomida eng ko'p qo'llaniladigan atamalar qatoridan joy oldi. Bu turdagi kutubxonalar faqatgina kompyuter tizimlari orqaligina foydalansa bo'ladigan resurslar (bosma, mikrofilm va boshqa tashuvchilardan farqli ravishda)ni o'z ichiga oladi. Ulardagi raqamli ma'umotlar lokal ravishda yoki kompyuter tarmoqlarida saqlab kelinadi. Raqamli kutubxona axborot qidiruv tizimining bir turidir.


 


    



Математик софизм ва пародокслар

Toshkent islom universiteti bitiruvchilari
Илм-фан

 


         Софизм сўзи юнонча sophisma сўзидан олинган бўлиб ҳийла деган маънони англатади. Истилоҳда эса хатоси моҳирлик билан яширинган нотўғри тасдиқни исботлаш, мантиқий чалғитишни билдиради. Софизмга оид масалаларни дастлаб, милоддан аввалги V асрда Қадимги Юнонистоннинг Элея шаҳрида яшаган математик Зенон тузган. Милоддан олдинги IV-V асрларда мантиқ санъатини жуда яхши эгаллаган бир гуруҳ юнон файласуфлари софистлар деб аталган.


         Юнон математиги Зенон, машҳур чопқир Ахиллеснинг олдида судралиб кетаётган тошбақани ҳеч қачон қувиб ета олмаслигини математик мулоҳазалар ёрдамида “исбот” қилган. Ахиллес тошбақага қараганда 10 марта тезроқ чопа олади. Дастлаб, тошбақа 100 метр олдинда бўлсин. Ахиллес бу 100 метрни чопиб ўтгунча,  тошбақа 10 метр илгарилайди. Ахиллес бу 10 метрни чопиб ўтгунча тошбақа яна 1метр силжийди ва ҳ.к. Улар орасидаги масофа доим қисқариб боради, лекин ҳеч қачон нога айланмади.


         Зенон масалалари чексизлик, ҳаракат, коинот тушунчалари билан боғлиқ бўлиб, улар математика ва физика фанларининг ривожида катта аҳамиятга эга бўлди. Зенон масалалари софизм (апория, парадокс) номи билан олимлар ва файласуфлар орасида машҳур бўлди.


         Айрим софизмлар улуғ аждодларимиз Фаробий асарларида, Беруний билан Ибн Синонинг ёзишмаларида муҳокама қилинган.


         Биз ўқувчиларга энг содда софизмларга мисоллар келтириб уларни тушунтиришга харакат қилмоқчимиз.


 


1-мисол Тошкент ислом университетининг 3 та талабаси ўз дўстларидан бирини меҳмон қилиш учун кафега таклиф қилишди. Улар овқатланиб бўлишгач официант уларга 25 сўмлик ҳисобни берди. 3та талаба ҳар бири 10 сўмдан пул бериб, 30 сўмни официантга беришди. Официант уларга 5 сўм қайтим қайтарди. 3 талаба 1сўмдан бўлишиб олишди ва 2 сўмни дўстларига такси учун беришди. Университетга қайтишаётганда талабалардан бири ҳисоблай бошлади, “Ҳар биримиз 9 сўмдан харажат қилдик, бу 27 сўм бўлади, 2 сўм дўстимизга таксига бердик, буни қўшсак 29 сўм бўлади. 1 сўм қаерга кетди ?”


Бу ердаги асосий қилинаётган “хатолик” ҳисоблашнинг нотўғри қилинаётганда.  3та талаба 9 сўмдан 27 сўм пул тўлашди.


       Бундан 25 сўмини кафега тўлашди, 2 сўмини такси учун дўстига беришди, демак умумий ҳисоб 27 сўм бўлади. Юқоридаги ҳисоблашда  2 сўм  27 сўмнинг ичида ётибди.


 


2-мисол Тўғри тўртбурчакли картон қоғозга 13 та тўғри чизиқчаларни  1- расмда кўрсатилгандагидек чизинг.


 


 


                                                                 1-расм


 


      Энди бу картон қоғозни MN  чизиқ бўйича қирқамиз. Юқоридаги бўлакчани 2- расмда кўрсатилгандек сурилса, ажойиб ҳодиса руй беради, яъни чизиқчалар сони 12 бўлиб қолади. Битта дона чизиқча йўқолиб қолди.                              


 


                                                                        2-расм


 


       Агар сиз биринчи ва иккинчи расмлардаги тайёқчаларнинг узунлигини таққосласангиз, иккинчи расмдаги тайёқчаларнинг узунлиги биринчи расмдагига қараганда 1/12 га узун эканлиги маълум бўлади.


        13 тайёқча ўз-ўзидан йўқолиб қолмаган балки 12 тайёқчалар ичига кириб кетганлиги намоён бўлади. Бу ҳодисани геометрик нуқтаи назардан қуйдагича тушинтириш мумкин. MN тўғри чизиқни 12 та тўғри бурчакли учбурчакнинг гепотенузасини ўз ичига олувчи тўғри чизиқ  деб фараз қилсак, у ҳолда учбурчакларнинг ўхшашлигидан иккинчи учбурчакнинг катетини ўз ичига олган иккинчи тайёчанинг 1/12 қисмини кесиб ўтади, учинчи тайёқчанинг эса 2/12 қисмини ва ҳ.к. Биз картон қоғозни силжитганимизда  иккинчи тайёқчанинг 1/12 қисмини биринчи тайёқчага қўшамиз, иккинчи тайёқчага эса учинчи тайёқчанинг 2/12 қисмини қўшамиз ваҳ.к. Натижада ҳар бир тайёқча 1/12 қисмга ошади. Биринчи қарашда тайёқчаларнинг узунлиги ошганлиги кўзга ташланмайди. Шунинг учун ҳам битта тайёқча йўқолиб қолганга ўхшайди.


3- мисол  Ихтиёрий сонлар тенгдир.


        а вав ихтиёрий сонлар, айтайлик а>в бўлсин У ҳолда шундай мусбат с сони мавжудки, а=в+с бўлади. Бу тенгликни ҳадлаб  а-в                     га кўпайтирамиз ва натижанинг шаклини ўзгартирамиз:


 


                            — ab = ab + ac —  - bc


 


                            — ab – ac =  ab -  — bc


 


                              a( a – b — c) = b(a – b — c)


Ҳосил қилинган тенгликнинг ҳар икки тарафини  (а – в – с) га бўлиб, атенгликка келамиз. Бу ерда хато энг сўнги амалда, биз нога тенг бўлган


а – в – с га тенгликнинг икки тарафини бўлдик.


4-мисол  Ёғочли кеманинг денгиз сайёхати вақтида, кема тубида бўйига


13 см, энига 5 см ёриқ пайдо бўлди. Ёриқнинг юзаси 13*5=65см.кв. бўлди.


Кема дурадгори  томони 8 см бўлган  квадрат доска олиб, уни тўғри чизиқлар ёрдамида 3- расмда кўрсатилганидек А.В.С.D бўлакчаларга бўлди. Шундан сўнг бу бўлакчаларни 4- расмда кўрсатилгандек жойлаштириб кема ёриғини ёпди. Шундай қилиб дурадгор 64 см.кв. ёғоч доска билан 65 см.кв. ёриқни ёпди. Бу қандай ҳосил бўлди?


 


 


      


 


                                         


                                  3-расм


 


 


 


 


 


 


                                                                                                                                                                                                                                                                       


                                                                                                           4-расм  


 


                                                                                                


       Чизмадан осон кўринадики А ва В учбурчаклар тенгдир. Бундан ташқари  С ва D трапециялар ҳам тенгдир. Учбурчакларнинг кичик катетлари ва трапецияларнинг кичик асослари 3 см. тенгдир. Шунинг учун А учбурчакни С трапеция билан, В учбурчакни D трапеция билан қайта жойлаштирилганда уларнинг кичик асоси ва кичик катетлари устма-уст тушади. Лекин 5-расмга қаралса G, H, Eнуқталар бир тўғри чизиқда жойлашмайди. tg<EHK=8/3, tg<HGJ=5/2, маълумки 8/5 — 5/2 = 1/6 > 0. Демак  EHK бурчак  HGJ бурчакдан катта эканлиги келиб чиқади. GHE чизиқ тўғри чизиқ эмас, балки синиқ чизиқдир.Худди шундай EFG чизиқ ҳам синиқ чизиқ бўлади. 4-расмда ҳосил қилинган юза ҳақиқатдан ҳам 65 см.кв. га тенг, лекин унда юзаси 1 см.кв.га тенг бўлган, параллелограм шаклдаги тирқиш бор. Тирқишнинг энг катта эни 5-3-15/8=1/8 га тенг. Шундай қилиб кема дурадгори таъмирлаш вақтида барибир кичкина тирқишни бирор нарса билан беркитиши керак бўлади.


       Юқоридаги A, B, C, D фигураларни 5-расмдагидек жойлаштирилса, ҳосил бўлган кўпбурчакнинг юзаси 63 см.кв.га тенг бўлади. Ҳақиқатдан ҳам кўпбурчак  KLGMNOFP  юзаси 5*6=30см.кв.га тенг иккита тўғри туртбурчак   ва  юзаси 3*1=3 см.кв.га тенг битта кичкина тўғри тўртбурчакка ажрайди.


      


    


                                                                   5-расм


 


 Демак ҳосил бўлган фигуранинг юзаси 63 см.кв.га тенг бўлади. Бу парадоксни ҳам худди юқоридагидек тушинтириш мумкин. Буни  исбот қилишни  ўқувчиларга ҳавола қиламиз.


 


Адҳам Ғофуров


Тошкент ислом университети


Табиий фанлар кафедраси доценти

Ёшлар тарбиясида электрон дарсликларнинг ўрни

Toshkent islom universiteti bitiruvchilari
Илм-фан

 


      Ҳозирги кунда электрон қурилмалар ўқувчиларнинг кундалик ҳаётига жадал суратлар билан кириб бормоқда. Мобил телефон, ноутбук, интернетдан фойдаланиш оддий холга айланди.


      Мутахассисларнинг фикрича инсоннинг эшитиш аъзоларига нисбатан кўриш аъзолари ёрдамида беш маротаба кўп маълумотларни эслаб қолиш мумкин. Сабаби эшитиш аъзоларига қараганда кўриш аъзоларидан олинаётган маълумотлар қайта кодлаштирилмай тўғридан тўғри инсон хотирасига ўтади ва сақланади.


       Электрон дарсликнинг сифати ўқитувчининг шахсий билим савияси, ушбу фан учун муаллифлик услуби, педагогик, психологик ва методик ёндошувига боғлиқ.


       Электрон дарсликлар билим олувчиларнинг тасаввурини кенгайтиришга, дастлабки билимларини ривожлантиришга ва чуқурлаштиришга, қўшимча маълумотлар билан таъминлашга мўлжалланган бўлиб, билим олувчиларга мустақил ва эркин фикрлаш, олинган билимларини босқичма — босқич бойитиш, мукамаллаштириб бориш, мустақил таълим олиш, янги билимларни ўқув адабиётлардан излаб топиш кўникмаларини ҳосил қилишни таъминлайди.


       2012-2013 ўқув йили давомида академик лицей ва касб – ҳунар коллежларининг I ва II босқич ўқувчилари ўртасида турли хил интерактив мультимедияли электрон дарсликларнинг синови (апробация) ўтказилди. Апробация натижаларида қуйидаги натижалар олинди.


 


     Апробация нафақат ўқитувчи ва ўқувчилар балки уларнинг ота – оналари орасида ҳам катта қизиқиш уйғотди. Ота – оналарнинг 88% қисми оддий дарсликларни электрон дарсликларга алмаштириш вақти келганлиги ҳақида фикр билдиришди, лекин баъзи ота -оналар “Менинг фарзандимга электрон дарслик керак эмас”, “Кўзига ёмон таъсир қилади” деган фикрларни билдиришди. Ўқувчилар ўртасида ўтказилган сўров натижаларини қуйидаги диаграммада кўриш мумкин.


 


Апробация натижасида хосил бўлган муаммолар кўриб чиқилди ва уларни комплекс ечимига қаратилган вариантлар таклиф этилди.


       Савол туғилиши табиий: ўқувчиларни электрон дарсликлардан фойдаланиш жараёнини нима учун жадал ривожланмаяпти:


  1. Барча фан хоналари мультимедиа қурилмалари ва компьютер жамламаси билан таъминланиши керак.

  2. Фан ўқитувчилари хар бир мавзулари учун электрон дарсликларни мустақил ярата олишлари керак.

  3. Ўқувчиларни компьютер ўйинлари орқали электрон дарсликлардан фойдаланишга ўргатиш керак.


       Ҳозирги кунга келиб юқорида кўтарилган муаммоларнинг кўпгина қисми ўз ечимини топмоқда. Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 2012 йил 10 августдаги 242-сонли "Ўрта махсус, касб-ҳунар таълими муассасалари раҳбар ва педагог кадрларининг малакаасини ошириш ва уларни қайта тайёрлаш тизимини янада такомиллаштиришга доир чора-тадбирлар тўғрисида«ги1 ва 2012 йил 26 сентябрдаги „Олий таълим муассасалари педагог кадрларини қайта тайёрлаш  ва  уларнинг малакасини ошириш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тўғрисида“ги2 278-сонли қарорларига асосан олий ва ўрта махсус таълим тизимидаги педагог кадрларини қайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш бугунги кунда тизимли равишда йўлга қўйилган бўлиб, бу борада амалга оширилаётган ишлар баркамол авлод тарбиясида муҳим аҳамият касб этмоқда.


 


 


Тошкент ислом университети


ИАТ кафедраси ўқитувчиси


Р.Н.Таджиев


 


1lex.uz/Pages/GetAct.aspx?lact_id=2041885&search_text


2lex.uz/Pages/GetAct.aspx?lact_id=2057279&search_text


 


 


 


      

Абдулҳақ Деҳлавий Бухорийнинг ҳадисшуносликка оид асари хусусида

Тарих ва диншунослик

    Ҳадис илмининг ўзига хос йўналиши «усул илм ал-ҳадис» («ҳадис фани асослари»), «мусталаҳ илм ал-ҳадис» («ҳадис илми истилоҳларига бағишланган фан») деб аталган бўлиб, унда ҳадисшуносликка оид қонун-қоидалар ўрганилади. Ушбу соҳа бўйича ҳанафий   олимлар ҳам баракали ижод қилганлар.  Абдулҳақ Деҳлавий Бухорий (958-1052/1551-1642)  мазкур соҳа бўйича қалам тебратган алломалардан биридир.  


    Абу Муҳаммад Абдулҳақ ибн Сайфиддин ибн Саъдуллоҳ ат-Туркий ал-Бухорий ад-Деҳлавий ал-Ҳанафий (958-1052/1551-1642) ҳанафий олими, таниқли муҳаддис ва мутасаввиф. Ота-боболари асли Бухородан бўлган,  ўзи Ҳиндистоннинг Деҳлисида туғилиб-ўсган. У ислом оламининг баракали ижодкорларидан бири бўлиб, юздан ортиқ асарлар муаллифи ҳисобланади. Жумладан, қуйидаги асарлар унга тегишли:


1)    «Ашъат ал-ламаот фий шарҳ ал-Мишкот» («Мишкот» шарҳида нурлар ёғдуси»). «Мишкот ал-масобеҳ» («Чироғлар токчаси») номли машҳур ҳадис тўпламига ёзилган тўрт жилдли шарҳ бўлиб, ҳам араб тилида, ҳам форс тилида алоҳида-алоҳида шарҳ қилинган.


2)    «Шарҳ Сафар ас-саодат» («Саодат сафари» асарининг шарҳи»).  Абу Исҳоқ ал-Ферузободий (1003-1083)нинг ҳадисга оид машҳур асарига битилган форс тилидаги мўътабар шарҳ.


3)    “ал-Икмол би-зикри асмоъи ар-рижол” («Кишиларнинг номлари зикрини тўлиқлаштириш»). Ҳадис ровийларига бағишланган асар.


4)    «Такмил ал-имон ва тақвият ал-ийқон фи-л-ақоид» («Ақидалар борасида ишончни кучайтириш ва имонни мукаммаллаштириш»). Форс тилида битилган калом илмига оид ақоид китоби.


5)    «Жазб ал-қулуб ила диёр ал-Маҳбуб» («Севимли диёрга   қалбларни жалб этиш»). Мадинаи мунаввара тарихига бағишланган ва Расулуллоҳ (с.а.в.) қабрларига зиёратга бориш одоблари тўғрисидаги асар.


6)    «Зубдат ал-асор фий ахбори Қутб ал-ахёр» («Яхшилар қутби ҳақидаги хабарларнинг қаймоғи»). Бу машҳур шайх Абдулқодир ал-Гийлоний таржимаи ҳолига бағишланган асар.


7)    «Зубдат ал-асор фий маноқиби Ғавс ал-аброр» («Яхши инсонлар ғавси маноқибидаги хабарлар қаймоғи»). Бу ҳам Абдулқодир ал-Гийлонийга бағишланган маноқибий манба. У юқоридаги асарнинг бошқача номи бўлиши ҳам мумкин.


8)    «ас-Сирот ал-мустақим» («Тўғри йўл»).


9)    «Фатҳ ал-Маннон фий мазҳаби ан-Нўъмон» («Нўъмон мазҳабида Ал-Маннон фатҳи»). Нўъмон машҳур олим, таниқли мазҳаббоши Абу Ҳанифа Имом Аъзамнинг номи бўлиб, мазкур асар фиқҳга бағишланган.   


10)   «Ма сабата би-с-сунна фий айём ас-сана» («Йил кунлари ҳақида суннатда келган нарсалар»). Йил ва кундалик ибодатлар ҳамда кунларнинг хосиятлари тўғрисидаги асар.


11)  «Матолеъ ал-анвор» («Нурларнинг чиқиш жойлари»).


12)  «Мифтоҳ ал-ғайб фий шарҳ Футуҳ ал-ғайб» («Ғайб очқичлари» асари шарҳида ғайб калити»). Машҳур мутасаввиф Абдулқодир ал-Гийлоний (1078-1166)нинг асарига битилган шарҳ.  


13)  «Мадориж ан-нубувват» («Пайғамбарлик даражалари»). Икки жилдли мазкур асар Пайғамбаримиз (с.а.в.) сийратларига бағишланган.


14)   «Субҳат ал-маржон» («Маржон тасбеҳи»).


15)   «Ахбор ал-ахёр фий асрор ал-аброр» (Яхшиларнинг сирлари ҳақида яхшилар хабари»). Исломнинг таниқли шахслари ҳақидаги био-библиографик асар.


16)  «Девони Ҳаққий» («Ҳаққий девони»). У форсий шеърлар девони бўлиб, Абдулҳақ Деҳлавий Бухорий “Ҳаққий” тахаллуси билан ижод қилган.


17)  «Таҳқиқ ас-самоъ» («Самоъ таҳқиқи»). Тасаввуфдаги самоънинг шаръий ҳукми борасида сўз юритилган рисола.


    Абдулҳақ Деҳлавий Бухорий мазкур «Муқаддимату мусталаҳоти илм ал-ҳадис» («Ҳадис илми истилоҳларига оид муқаддима») рисоласини ўзининг «Мишкот ал-масобеҳ»га битган араб ва форс тилларидаги шарҳлари учун ёзган. Мазкур муқаддима ҳозиргача Ҳиндистон, Покистон мадрасаларида «Мусталаҳ ал-ҳадис» фанидан дарслик сифатида ўқитиб келинади. Ҳадис фани истилоҳлари тўғрисидан яна муаллиф ўзининг «Сафар ас-саодат»га битган шарҳи дебочасида ҳам бироз кенгроқ тўхталиб ўтган.    


    Абдулҳақ Деҳлавий Бухорийнинг мазкур асари матни «Муқаддимату мусталаҳоти илм ал-ҳадис», «Муқаддимату фий улум ал-ҳадис» ва «Муқаддимату илм ал-ҳадис» номлари остида нашр этилган. Асар урду тилига ҳам таржима қилинган.


    Абдулҳақ Деҳлавий Бухорий  мазкур «Муқаддимату мусталаҳоти илм ал-ҳадис» асари ҳадисшуносликда муҳим аҳамиятга эга. Асар ёзилганидан бери Ҳиндистон мадрасаларида дарслик сифатида ўқитиб келиниши ҳам унинг аҳамиятли эканини билдиради. Айниқса, ушбу асар ҳанафий олимларининг ҳадис илмига қўшган ҳиссаларини ўрганишда муҳим.


 


Ҳамидулла Аминов,                                Ўктам Полвонов,


ЎзФА Абу Райҳон Беруний номли            Тошкент ислом унверситети


Шарқшунослик қўлёзмалари                    Диншунослик йўналиши талабаси                        


институти катта илмий ходими              


тарих фанлари номзоди, доцент                                 

Қадр-қимматим, таянчим ва ифтихоримсан, мустақил Ўзбекистон!

Блог им. saidafzal

Қадр-қимматим, таянчим ва ифтихоримсан,


мустақил Ўзбекистон!


 


Сен-ла шараф топдим жаҳон айвонида,


Бағрингда ҳис этиб беназир имкон


Зафарлар қозондим ижод майдонида,


Қадр-қимматимсан, ҳур Ўзбекистон!


 


Қай юртга бормайин сенга таяндим,


Ватанни севмоқдан мустаҳкам имон.


Волидам! Мунис меҳрингга суяндим,


Таянчимсан ўзинг, жон Ўзбекистон!


 


Сенинг фарзандингман, шукрим ошкора,


Бугун ютуқларинг тилларда достон.


Шавкатинг кун сайин ортсин тобора,


Ифтихоримcан, азиз Ўзбекистон !


 


Қадрим-қимматимсан ўзинг бегумон


Таянчим ва ифтихоримсан мудом


Йигирма икки ёшли кўҳна, навқирон


Гулла, яшна мустақил Ўзбекистон!


 


16.06.2013


 

Марсия-мувашшаҳ

Блог им. saidafzal

Марсия-мувашшаҳ


 


Ўтди дунёдан дариғ,


Таниқли адибимиз.


Келмоқ-қетмоқ бандалик,


Ишидир, тақдиримиз.


Раҳматига олсин деб,


Ҳар дам илтижодамиз.


Осойишин ғамин еб,


Шом-саҳар дуодамиз.


Икки эшик орасин,


Моҳияти бўлсин бахт.


Охир жаннатга кирсин,  


Ва насиб этсин зўр тахт.

Бошингга тушмасин одам савдоси

Блог им. saidafzal

Шуни яхши билгил гўзал қиз!


Ҳар кас сен кутган шаҳзода эмас.


Саробни ҳеч қачон санама денгиз


Шаҳзодалар оёқ остидан чиқмас.


 


Дуч келган манзилдан бахтингни излаб,


Овора санғийсан, кезасан сарсон.


Сен каби лақма, ғўр ўлжани кўзлаб,


Пистирма қўйганлар нияти пинҳон.


 


Сўзларим англагил азиз замондош!


Текин даромаднинг бордир ғавғоси.


Яхшига ёндошу ёмонлардан қоч!


Бошингга тушмасин одам савдоси.


 


(Ким ўша «у» мақоласидан таъсирланиб, www.ovoza.com/uz/all/traveller/7724)

Биби Орифа

Блог им. saidafzal

Баҳоуддин Нақшбанднинг волидаси,


Ирфон чашмасининг пок соҳибаси,


Бахтлидир ким агар валий онаси,


Иқбол, омад гўёки парвонаси.


 


Орасталик, ҳалоллик, меҳр-муравват,


Риштасин боғламоқ кўнгил жилоси.


Имон билан  ҳар иш топар оқибат,


Файз таратар ушбу макон садоси,


Анор гули сабаб порлар зиёси.


 


Саидафзал Саиджалолов 18.04.2013


 

Ҳаёт учун, ҳаёт учун

Блог им. saidafzal

Ҳаёт учун, ҳаёт учун, ҳаёт учун.


Аёл учун, авлод учун, абад учун.


Ёлғиз қолмасин ул ўз дарди ила,


Табассумин изла, сафолик тила.


 


Умримиз зийнати, зиёси аёл,


Чалғитмасин уни ташвишли хаёл.


Умиди рўёбин излагил доим,


Насиб этсин жаннат сенга Худойим.


 


Ҳаёт учун, ҳаёт учун, ҳаёт учун.


Аёл учун, авлод учун, абад учун.


Ёр ёки синглинг  ё суюкли она,


Токи имконинг бор асраб авайла.


 


Улкан марраларни кўзлаган инсон!


Чинакам мурувват кўрсатгил ҳар он.


Улғайсин ҳар гўдак  меҳр нуридан,


Навқиронлик топсин бахт суруридан.


 

Асрлар садоси

Блог им. saidafzal

Азалий анъана, гўзал қадрият


Сирларин англамоқ кўнгил зиёси.


Рамзлар, битиклар, бетакрор санъат


Лол қолдирар ҳамон жаҳон оммасин.


 


Абадият сари интилган инсон


Руҳий озуқадир чин муддаоси.


Суруру ғурурни ҳис этар мудом


«Асрлар садоси»н кимки шайдоси.


 


Донишманд боболар шаҳри Навоий


Обод юртимизнинг кўрки, жилоси.


Сармишсойдек қадим гавҳари мозий


Ирфон ошиқларин чорлар навоси.

Илм фидойиси

Toshkent islom universiteti bitiruvchilari
Илм-фан

        Илм фидойиси


 


(Академик Убайдулла  


Каримовга бағишланади)  


 


 


Унинг номи-ла аталди анжуман


Буюк хизматларининг самараси.


Ахир бу дунёда билимдан ортиқ


Йўқдир асло ўзга нажот қалъаси.


 


Доимо маърифат излаган инсон


Улуғ мақсадига етгай оқибат.


Лоақал илмни тинглагувчи бўл,


Лоқайд бўлма! дея келди ривоят.


 


Академик бўлмоқ осонмидир дўст?


Кеча-кундуз  тинмай заҳмат чекдилар.


Аниқ илмий ечим ва натижага  


Роҳатни тарк этиб, сўнг эришдилар.


 


Институт аҳли устозни хотирлаб,


Муборак анжуман этдилар ташкил.


Олимлар, шогирдлар жамланди демак,


Васият, пандлари бермоқда ҳосил.


 


 


 

История христианских ритуалов: первоисточники и сравнительный анализ

Тарих ва диншунослик

                                                                                             


 


История христианских ритуалов: первоисточники и сравнительный    анализ


                                                                                   


                                                                                         Дариева Саида Абдурашитовна


                                                                                      Старший научный сотрудник-соискатель


                                                                                    Ташкентского исламского университета


В каждой религии или религиозном учении имеются свои ритуалы, помогающие раскрыть её значение и суть, доводящие до сознания своих верующих чувство близости с Создателем.


Как известно, христианство как религия сформировалась на рубеже первых столетий новой эры на территории, уже служившей родиной одной из древнейших монотеистических религий мира, иудаизму-Палестине. На тот момент Палестина и близлежащие к ней территории находились под владычеством Римской империи и соответственно испытали её влияние во многих сферах жизни, включая духовно-культурную и научную. Уже давно признан тот факт, что в современном христианстве можно проследить немало черт, позаимствованных у более древних религиозных верований.


Важно отметить тот факт, что позитивным для христианства фактором являлось то, что религия, пришедшая с Востока, могла рассчитывать, по меньшей мере, на всеобщий интерес. Главный соперник христианства, митраизм, получивший широкое распространение среди римских солдат, также имел восточное происхождение, проникнув через персидскую границу. Еще один соперник-манихейсво, также восходит к древнеперсидским религиозным представлениям. Изучавшие историю данных религий специалисты могут привести несколько фактов, которых христианство в несколько измененном виде позаимствовало у них.


Митра, первоначально высший ангел света и разума в зороастризме, со временем превращается в бога войны и дружбы, дав таким образом основание новой религии, всерьёз угрожавшей христианству, митраизму. Митра был рожден от непорочной девы, его мать, спасаясь от врагов, укрылась в пещере, где он и появился на свет 25-го декабря. Подобно тому как волхвы пришли поклониться младенцу Иисусу, жрецы Ахурамазды приходили с дарами на поклон новому владыке мира. Митра имел 12 постоянных спутников, подобно


апостолам Иисуса. День рождения Митры отмечался в качестве шумного народного праздника. Доисламская персидская традиция рассказывает, что Митра был распят на горе своими врагами, через 3 дня воскрес, напутствовал своих последователей и  вознесся на небо, в божественное царство Ахурамазды.


 


 


 


 


 


Важнейшим источником по происхождению христианских ритуалов  является древний и эллинистический Египет, Вавилон и соответственно Римская империя. История показывает, что в древнем Египте процветал


матриархат, не ослаблял он ни в эпоху фараонов, ни в период эллинизма. Ярким доказательством тому служит множество богинь, почитаемых как правителями, так и простым населением. Исида, богиня красоты и плодородия, Осирис, её постоянный спутник, бог умирающей и воскрешающей природы, их сын Гор, бог солнца, являли собой великую Фиванскую троицу. Их обычно изображали вместе, со священными нимбами вокруг голов. Атрибуты Исиды, роза и яблоко, превратились в символы Девы Марии.


В междуречье процветал культ Адониса (Таммуза), бога умирающей и процветающей природы. Адонис был растерзан диким вепрем, богиня Иштар (Ашторет) собрала его останки и похоронила возле пещеры, где он и воскрес через 3 дня. Аналогичная история повторяется в истории Исиды и Осириса, убитого своим родным братом, богом тьмы и пустынь Сетом. Некоторые исследователи сравнивают данный факт братоубийства с вероломством Иуды, предавшего Иисуса за 30 сребреников.


Последователи Митры собирались в специальных храмах, заброшенных шахтах и гротах, позже использованных христианами, для совершения таинств, весьма схожих с христианскими. Подобно им, митраисты причащались специальным хлебом и вином, символизирующими плоть и кровь Митры. Ритуал посвящения в последователи Митры состоял из чтения специальных молитв и окунания в воду. Данный ритуал весьма напоминает крещение в христианстве. Священники Митры носили широкие и длинные красные одеяния и соответствующие головные уборы, напоминающие одеяния католических священников.


Как известно, весной римляне устраивали гуляния-сатурналии, отмечая приход весны и празднуя пробуждение природы. Данный праздник посвящался богу Сатурну и римляне верили, что когда-то на земле царил золотой век, век Сатурна, когда не существовало рабства, не было хозяев и рабов. По верованиям римлян, празднование сатурналия могло приблизить ожидаемый


золотой век, в котором будут такие же правила, и будут жить только люди с чистыми сердцами и помыслами. В данной ситуации прослеживаются корни верований об ожидаемом золотом веке, распространенных в исламе, христианстве, иудаизме, а также зороастризме.


 


 


 


 


 


 


Среди веселых ритуалов, связанных с сатурналием, историки отмечают брызгание водой на прохожих, раздача подарков друзьям и близким. Как свидетельствуют Геродот и Квинт Курций Руф, «во время празднования сатурналиев матрона шла рядом с рабом в простой рубахе»[1]. Из этого можно


сделать вывод, что здесь проявляются отголоски классового равенства, столь ожидаемого в Небесном Царстве христианства.


Из вышеизложенных фактов можно сделать вывод, что христианские ритуалы имеют более древние корни, уходящие в митраизм, зороастризм и древнеримские верования. Целесообразным будет также вкратце изложить историю исповедания веры, крещения и богослужения в ранней церкви.


а) Известны случаи, когда во время гонений язычник неожиданно объявлял себя христианином. В этом случае мученическая смерть( крещение кровью) заменяло таинство водного крещения и всю предварительную подготовку. Общим же правилом для всех христиан было «Тайну цареву прилично хранить» и каждый новый член церкви допускался к святым тайнам только после достаточных наставлений в вере. Разумеется, со временем подготовка усложнилась и стала более дифференцированной. Первоначально исповедание веры могло быть сведено к одной фразе, сказанной сотником перед крестом «Воистину, он был Сын Божий».[2]Но чем более глубоко было разработано и богословски разъяснено учение, тем сильнее возникала необходимость придерживаться выработанных догматических установок.


б) В период подготовки к вступлению в церковь (катехизация) оглашаемые могли присутствовать лишь на первой части богослужения, но на само же евхаристическое таинство они не допускались. Появление многочисленных еретических учений и охлаждение религиозного пыла привели к тому, что церковь стала осторожней принимать новых членов. Короткое первоначальное время подготовки было продлено; теперь одним только посвященным полагалось знать все таинства и молитвы (символ веры, Отче наш, канон евхаристической литургии), сокровенный смысл выражений и символов. Крещение торжественно совершалось после приготовительного поста в ночь на Пасху или на пятидесятницу; крестили через погружение, по возможности в проточной воде, если нет, то через обливание водой, с начертанием знамения [3]


 


 


 


 


креста, во имя святой троицы. Некоторые надолго откладывали свое крещение, иногда даже до конца жизни, чтобы умереть, насколько это возможно, в состоянии совершенной чистоты; иные делали это просто по недостатку нравственной ответственности. О крещении детей почти нет свидетельств до 400 г. В Новом Завете об этом прямо  ничего не говорится, но можно понимать как косвенное свидетельство рассказ о том, как «некто уверовал и крестился сам и все домашние его».


Важнейшим для понимания истории христианства является тот факт, что признавшие Иисуса Христа Мессией иудеи, хоть и образовали с апостолами новую общину, жившую своей отдельной жизнью, в остальном ни внутренне, ни внешне не отделяли себя от синагоги, признавая авторитет  синедриона.4 Члены новой общины действительно ощущали себя истинными иудеями, понявшими суть своей веры глубже, чем их отцы, через Христа.


Таким образом, христианские ритуалы имеют глубокие исторические корни, уходящие в дохристианские религиозные культы и верования. Пройдя через исторические процессы и изменения, данные ритуалы были восприняты христианством в несколько видоизмененном варианте, естественно был изменен и первоначальный смысл. Изучения истории ритуалов поможет понять их первоисточник, истинную суть, а также процессы изменений и их значение на сегодняшний день.


                                                                     


     Дариева Саида Абдурашитовна


 Старший научный сотрудник-соискатель


 кафедрыЮНЕСКО по религиоведению


и сравнительному изучению мыровых религий


Ташкентского исламского университета


При Кабинете Министров РУз


 


/>

[1] Геродот. История Рима.II-том



2Евангелие от Матфея, 27.54.



[3]Йозеф Лортц. История церкви. I–том.Москва. изд. «Христианская Россия». 1999.


 


 




 


                                                                                       

КЕЛАЖАК ОВОЗИ

Блог им. saidafzal

      KELAJAK OVOZI


 


 Kelajakka dadil qo'yildi qadam,


 


Erkin, obod Vatan istiqbolimiz.


 


La'l kabi charog'on  porlasin chaman,


 


Abadiy nur sochsin istiqlolimiz!


 


 


Jahon tarixining zarvaraqlari


 


Ajdodlar merosi ila purziyo.


 


Kamolga yetgan avlod  tilaklari


 


Obod yurtni birga aylaylik bino !


 


 


Vaqtingni behuda sarf etma do'stim,


 


Oldinga intilgin zo'r g'ayrat ila.


 


Zamon talabidan kam bo'lmadik bizkim,


 


Ishon! Hech kimdan kam bo'lmasmiz sira!


 


 


 


 


 

Universitetning maqsad va vazifalari

Toshkent islom universiteti bitiruvchilari
Илм-фан
Toshkent islom universiteti bevosita O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Мahkamasi huzuridagi ilm dargohi hisoblanadi.Toshkent islom universitetining tashkil etilishi xalqimizning muqaddas e’tiqodi – islom diniga oid boy ma’naviy-madaniy merosinitiklash, buyuk allomalarimizning diniy, madaniy va ma’rifiy asarlarini chuqur o‘rganish imkoniyatlarini ochdi. Jumladan, ham diniy, ham dunyoviy fanlarni uyg‘unlikda o‘rganish, ilmiy-nazariy yondashish tamoyillariga asoslanib, bu sohada har tomonlama ilmiy tadqiqotlar olib borishga qodir yuqori malakali kadrlar tayyorlash universitet faoliyatining asosiy vazifalaridan biridir.Universitetning O‘zbekiston Vazirlar Мahkamasi tomonidan tasdiqlangan Nizomida uning maqsad va vazifalari sifatida quyidagilar belgilangan:– dinshunoslik asoslari, yo‘nalishlari, ilmiy-tadqiqot tamoyillari, islom dini tarixi, falsafasi, ularning jamiyat hayoti va rivojidagi o‘rni bilan bog‘liq masalalarni hamda zamonaviy fanlarni chuqur o‘zlashtirgan, davlat va jamoat tashkilotlari, diniy muassasalar oldidagi nazariy va amaliy vazifalarni hal etishga qodir, yuksak madaniy saviya, kasbiy bilimdonlik va axloqiy-estetik barkamollikni o‘zida mujassamlashtirgan vatanparvar, fidokor, yuqori malakali mutaxassis – bakalavr va magistr kadrlar tayyorlash hamda mavjud kadrlarning malakasini oshirishni ta’minlash;– islom diniga oid ta’lim yo‘nalishlari bo‘yicha malakali kadrlar tayyorlash borasida jahondagi nufuzli oliy ta’lim muassasalarining tajribasini atroflicha o‘rganish, tahlil etish va Toshkent islom universiteti o‘quv-tarbiya jarayoni sifatini zamonaviy talablar darajasida tashkil qilish, ularda burchga sadoqat va vatanparvarlik tuyg‘usini tarbiyalash, millatimizning buyuk ilmiy, ma’naviy qadriyatlari asosida etuk islomshunos mutaxassis kadrlar tayyorlashni ta’minlash;–ajdodlarimizning boy diniy, ilmiy-nazariy meroslarini tiklash, chuqur o‘rganish, tahlil etish va rivojlantirish, tadqiqotlar natijalarini jamlash va umumlashtirish asosida keng jamoatchilikka etkazish;– jahon tsivilizatsiyasi tarixida islom dinining tutgan o‘rnini tadqiq etish asosida hozirgi ko‘pdinlilik sharoitida dunyoda, mintaqada va mamlakatimizdagi islomning roli va ahamiyatini aniqlash, rivojlantirish yo‘nalishlari, g‘oyalari va qonuniyatlarini nazariy va amaliy jihatdan tahlil etish;– uzluksiz ta’lim tizimi va keng jamoatchilik uchun dinshunoslik, xususan, islom ta’limoti va falsafasi bo‘yicha ilmiy-ommabop asarlar, darsliklar, o‘quv dasturi va qo‘llanmalar yaratish hamda ularni nashr etish;– xorijiy mamlakatlarning etakchi ta’lim va ilmiy markazlari bilan hamkorlikni amalga oshirish;– har tomonlama etuk va sodiq shaxsni, mustaqil davlat fuqarosini, Vatan fidoyisi, jamiyat va oila oldidagi o‘z mas’uliyatini his qiluvchi, milliy va umuminsoniy qadriyatlar hamda xalq an’analarini e’zozlovchi, el-yurt kelajagi uchun halol mehnat qiluvchi, diniy bag‘rikenglik ruhida tarbiyalangan barkamol avlodni shakllantirish.Hozirgi kunda jahonning ko‘pgina mamlakatlaridagi kutubxonalar, xususiy jamg‘armalarda dinimiz va vatanimiz tarixi, fanimizga mansub minglab asarlar saqlanmoqda. O‘zbekiston Fanlar akademiyasining Sharqshunoslik instituti va O‘zbekiston musulmonlari idorasi xazinasida ham tariximizga oid minglab nodir qo‘lyozmalar mavjud. Ushbu manbalarni o‘rganish, tarjima qilish, ilmiy istifodaga kiritish allaqachon zaruriyatga aylangan bo‘lib, ularni o‘rganish asnosida ilmiy-tadqiqotlar yaratish va nashrga tayyorlash darkor. Yuqoridagi vazifalarning o‘ta muhimligini e’tiborga olgan holda universitet qoshida Islomshunoslik ilmiy-tadqiqot markazi tashkil etilgan.Bugungi kunda universitetda talabalarning o‘qish va dam olishlari uchun hamma qulay shart-sharoitlar muhayyo qilingan. Ёrug‘ va bahavo darsxonalar eng zamonaviy o‘quv-texnik asbob-uskunalar hamda kompyuterlar bilan jihozlangan. Мaxsus lingafon xonasi, internet tarmog‘i mavjud. Аxborot- resurs markazi muntazam ishlab turibdi.Toshkent islom universiteti ustozlari o‘z o‘quv-tarbiya ishlarini tashkil etishda mamlakatimizda ming yildan ortiqroq fursat oralig‘ida shakllanib, takomil topgan islomiy ta’lim an’analari, mudarrislarimizning boy tajribalaridan ham foydalanadilar. Shu bilan bir qatorda, universitet o‘z oldiga jahondagi eng ilg‘or, nufuzli ta’lim dargohlarining tajribasini o‘rganishni ham maqsad qilib qo‘ygan.Shu yo‘nalish bo‘yicha o‘tgan davr mobaynida birmuncha xayrli ishlar amalga oshirildi. Хususan, Аmerika Qo‘shma Shtatlari, Rossiya, Аngliya, Frantsiya, Мisr, Birlashgan Аrab Аmirliklari, Saudiya Аrabistoni, Kuvayt va boshqa davlatlarning universitetlari va ilmiy-tadqiqot markazlari bilan hamkorlik aloqalari o‘rnatildi. Kezi kelganda, qator davlatlardan nufuzli mehmonlarning universitetga tashrif buyurganlarini, ular bilan muntazam hamkorlik haqida kelishib olinganini ta’kidlamoq joiz. Birlashgan Аrab Аmirliklari Vaqf ishlari vaziri Shayx Мuhammad bin Хalifa Аl-Мaktum, Kuvayt Vaqfva islom ishlari vaziri Аbdullo al-Мa’tuq, Kuvayt Мoliya vazirining o‘rinbosari va «Osiyo musulmonlari» qo‘mitasining mas’ul kotibi Odil Faloh, Hamdo‘stlik davlatlariga moddiy-texnikaviy yordam ko‘rsatish departamenti direktori Аshraf Za’za’, Мisr Аrab Respublikasi «Аl-Аzhar» majmuasi shayxi Мuhammad Sayid Tantoviy, «al-Мansura» universiteti rektori doktor Аhmad Аmin Hamza, Saudiya Аrabistoni Qirolligining ar-Riyoddagi Мalik Saud universiteti prorektori doktor Хolid ibn Аbdurahmonlarning tashrifi universitet hayotida katta voqea bo‘ldi.Shuningdek, Мalayziya qiroli Tuanku Sayed Sirajuddin Jamalullayl hamda Islom taraqqiyot banki prezidenti Аhmad Мuhammad Аli janoblari, Аmerika Oliy islom kengashining raisi shayx Мuhammad Hishom Qabboniy hamda Rossiyaning Аndrey Pervozvanniy fondi raisi V.I. Яkunin boshchiligidagi delegatsiya universitet jamoasi va talabalari bilan uchrashuvlar o‘tkazishdi. 1999 yil noyabr oyida esa Toshkent islom universiteti, O‘zbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasi, «Ijtimoiy fikr» jamoatchilik fikrini o‘rganish markazi, Fridrix Ebert nomidagi jamg‘arma(Germaniya)lari bilan birgalikda «Аl-Мoturidiy ta’limoti va uning Sharq xalqlari madaniyatidagi o‘rni» mavzuida xalqaro ilmiy anjuman o‘tkazildi. Аnjumanda F.Ebert nomidagi jamg‘armaning mintaqaviy direktori А.K.Dibold, O‘zbekiston, Germaniya, Qozog‘iston va Qirg‘izistonning taniqli olimlari va jamoat arboblari, shuningdek, bir qator musulmon davlatlarining Toshkentdagi elchixonalaridan vakillar qatnashdilar. 2000 yil may oyida universitetga O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Islom Karimov va Rossiya Federatsiyasi Prezidenti Vladimir Putin hamda Rossiya delegatsiyasi tashrif buyurdilar. Uchrashuv vaqtida Vladimir Putin Toshkent islom universiteti faxriy talabaligiga qabul qilindi.Мa’lumki, diniy qadriyatlarni zamonaviy taraqqiyot va dunyoviylik kabi tushunchalarga qarama-qarshi qo‘yish qanday fojiali voqealarga sabab bo‘lishiga barchamiz shohidmiz. Yurtboshimiz Islom Karimov bu masalaga dunyo jamoatchiligi e’tiborini qaratib, qayta-qayta ogohlantirib kelmoqda. O‘zbekiston amaliy takliflar bilan chiqib, so‘nggi yillarda dunyodagi xalqaro va diniy tashkilotlar, YuNESKO bilan hamkorlikda «Jahon dinlari tinchlik madaniyati yo‘lida» (Toshkent, 2000 yil), «Islom va dunyoviy-ma’rifiy davlat» (Samarqand, 2002 yil) mavzularida xalqaro miqyosdagi ilmiy-nazariy anjumanlarni o‘tkazdi. Jumladan, 2004 yilning 15 mart kuni Parijda YuNESKO bilan hamkorlikda «O‘zbekiston va Frantsiyada diniy bag‘rikenglik» mavzuida konferentsiya bo‘lib o‘tdi. Shuningdek, ushbu konferentsiyaning mantiqiy davomi sifatida 2007 yil 26–27 iyun kunlari Toshkent islom universitetida «Мarkaziy Osiyoda islom qadriyatlari: bag‘rikenglik va gumanizm» mavzuida xalqaro ilmiy anjuman o‘tkazildi. Dunyoda yuzaga kelgan bugungi vaziyatda sayyoramizning xavfsizligi va insoniyat hayotida diniy bag‘rikenglik, milliy qadriyat va an’analarni asrash, himoya qilish jamiyat barqarorligining asosini tashkil etadi.

Чет тилларини ўқитиш ва ўрганишнинг аҳамияти ҳақида

Toshkent islom universiteti bitiruvchilari
Илм-фан

Чет тилларини ўқитиш ва ўрганишнинг аҳамияти ҳақида

 

Ўзбекистон ўз мустақиллигига эришгач,  барча соҳаларда туб ислоҳотлар амалга оширилди. Биргина таълим соҳасида 1997 йил 29 aвгустдa Ўзбекистoн Республикaсининг “Тaълим тўғрисидa” ги қoнуни вa “Кaдрлaр тaйёрлaш Миллий дaстури” қaбул қилинди. Бу қoнундa тaъкидлaнишичa, тaълимнинг мaзмуни ҳaр бир ўсиб келaётгaн ёш aвлoдни хaётгa вa дунёвий демoкрaтик жaмият бaxт-сaoдaти йўлидaги юқoри унумли меҳнaтигa бaркaмoл aвлoд қилиб тaйёрлaш билaн белгилaнaди.

         Тaълимнинг aсoсий мaзмуни унинг aқлий тaрбия билaн бoғлиқ бўлгaн, ҳамда яна бир қанча вaзифaлaридa ҳам  яққол намоён бўлади. Янги демoкрaтик жaмият қуришдa тaълимнинг мaзмуни асосан  жaмият эҳтиёжлaридaн келиб чиқиб қуйидaгилaргa aмaл қилгaн ҳoлдa белгилaнaди:

  1. илмий билимлaрни етaкчи рoли тўғрисидaги қoидaгa;
  2. инсoниятнинг мaдaний-мaърифий мерoсий бoйликлaрини умуминсoний қaдриятлaрни эгaллaб oлиш ҳaқидaги «Миллий дaстур» кўрсaтмaлaригa;
  3. тaрбиялaнувчи шaxсни бaркaмoл қилиб ривoжлaнтириш, иймoн эътиқoдини, илмий дунёқaрaшини тaркиб тoптириш;
  4. илмий ҳaёт билaн янги демoкрaтик жaмият қурилиши тaжрибaси бoғлиқлиги ҳaқидaги қoидaгa;
  5. тaълимнинг бир мaқсaдгa қaрaтилгaнлиги;
  6. тaълим сoҳaсидaги дaвлaт сиёсaтининг aсoсий принциплaригa вa дидaктик принциплaригa мувoфиқлигигa aмaл қилган ҳолда.

Янги демoкрaтик жaмият қурaётгaн бизнинг мaмлaкaтимиздa тaълимнинг мaзмунини қуйидaги йўллaр билaн тaкoмиллaштириш нaзaрдa тутилaди:

  • фaн вa тaжрибaдaги энг янги мувaффaқиятлaрни aкс эттириш;
  • иккинчи дaрaжaли вa oртиқчa мурaккaблaштирилгaн мaтериaллaрдaн қутилиш;
  • ўргaнилaётгaн  фaнлaр  рўйхaтини  вa  мaтериaллaр  ҳaжмини aниқлaш ҳaмдa ўқувчи ёшлaр, aлбaттa,  ўзлaштириб oлиши керaк

бўлгaн мaлaкa вa кўникмaлaрнинг oптимaл ҳaжмини белгилaш;

  • ўқув фaнлaригa oид aсoсий тушунчaлaрни вa етaкчи ғoялaрни жудa ҳaм aниқ бaён қилиш;
  • ўқувчилaрни педaгoгик теxнoлoгиялaр: кoмпютер, ксеркс, электрoн пoчтa кaбилaр тўғрисидaги билимлaр билaн қурoллaнтириш  ҳaмдa  улaрдa  ушбу  теxнoлoгиялaрдaн   фoйдaлaниш кўникмaлaрини ҳoсил қилиш.  

Мамлакатимизда сўнгги йилларда таълим соҳасини янада ривожлантириш борасида, айниқса, чет тилларни ўрганиш ва ўқитишнинг комлекс тизимини шакллантириш бўйича кўплаб чора-тадбирлар амалга оширилмоқда. Бу борадаги фикримизга 2012 йилдаги юртбошимиз томонидан қабул қилинган “Чет тилларни ўрганиш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тўғрисида”ги ПҚ-1875-сонли қарор ёрқин мисолдир.  Бу қарордан  чет тилларини  ўқитишда уйғун камол топган, ўқимишли, замонавий фикрловчи ёш авлодни шакллантириш, республикамизнинг жаҳон ҳамжамиятига янада интеграциялашувига йўналтирилган тизимни яратиш мақсад қилиб олинган.

 Бугунги кунда таълим асосан анъанавий услубларда олиб борилаётганлиги боис, таълим тизимининг барча босқичларида, шунингдек

чет тилларни ўрганишни ташкил қилишдаги таълим стандартлари, ўқув дастурлари ва дарсликларни замон талабларига, хусусан, илғор ахборот ва медиа-технологиялардан фойдаланиш борасидаги талабларга тўлиқ жавоб беришини тақозо этади.

 Шу боис, замонавий педагогик ва ахборот-коммуникация технологияларидан фойдаланган ҳолда ўқитишнинг илғор услубларини жорий этиш йўли билан ўсиб келаётган ёш авлодни чет тилларга ўқитиш, шу тилларда эркин сўзлаша оладиган мутахассисларни тайёрлаш тизимини тубдан ислоҳ қилиш пировард мақсад қилиб белгиланган. Бунинг негизида эса, ёшларимизнинг  жаҳон цивилизацияси ютуқлари ҳамда дунё ахборот ресурсларидан кенг кўламда фойдаланишлари, халқаро ҳамкорлик ва мулоқотни ривожлантиришлари учун шарт-шароит ва имкониятлар яратиш кўзда тутилган. Бу мақсадни амалга ошириш қуйидагича амалга оширилади:

  • республикамизнинг барча ҳудудларида чет тилларни, асосан, инглиз тилини ўрганиш  умумтаълим мактабларининг биринчи синфларидан ўйин тарзидаги дарслар ва оғзаки нутқ дарслари шаклида, иккинчи синфдан бошлаб эса, алифбо, ўқиш ва грамматикани ўзлаштиришдан босқичма-босқич тарзда;
  • олий ўқув юртларида айрим махсус фанларни, хусусан, техник ва халқаро мутахассисликлар бўйича ўқитиш чет тилларда олиб бориш;
  • умумий ўрта, ўрта махсус, касб-ҳунар таълими муассасаларининг ўқувчилари ва ўқитувчиларини чет тиллар бўйича дарсликлар ва ўқув-услубий комплекслар билан таъминлашдан иборатдир.

Яна қўшимча тарзда шуни ҳам қайд этиш лозимки, болалар ва ёшларимизнинг манфаатлари ҳамда қизиқишларини инобатга олган ҳолда, телевидение, шу жумладан маҳаллий телеканаллар орқали уларни хорижий тилларга ўргатиш бўйича кўрсатувлар тайёрлаб, уларни трансляция қилиш, бошқа халқларнинг тарихи ва маданияти, жаҳон илми ва техникасига бағишланган илмий-оммабоп хорижий бадиий, ҳамда мультипликациявий фильмларни ўзбек тилидаги субтитр ёрдамида мунтазам кўрсатиб боришни амалга ошириш муҳим аҳамият касб этади.

Умуман олганда, юртимиз ёшларини ҳам жисмонан ҳам ақлан камол топтириш, дунё тан оладиган мутахассислар этиб тайёрлаш таълим соҳасининг устувор йўналишидир. Шундай экан,  юқорида таъкидланганидек, ёшларимизнинг бугунги ва эртанги кундаги илмий салоҳиятларининг  халқаро таълим мезони ва талабларига мос бўлиши — уларнинг нафақат инглиз тили, балки бошқа жахон тилларида ҳам умумкиришув ва умумҳамкорлик қилишларидаги ўзаро илмий ва ижтимоий муносабатларида равнақ топишига етаклайди. Бу эса ўз замирида биз устозлардан замонавий технология ва илмий қўлланмалардан унумли фойдаланишни талаб этиб қолади.

 

Мусамуҳамедова Машкура

Тошкент ислом университети

Ғарб тиллари кафедраси катта ўқитувчиси

Маънавият маёғи

Toshkent islom universiteti bitiruvchilari
Илм-фан

Маънавият инсонга гўзал бир маёқ,


Унинг зиёсидан кўнгиллар обод.


Гар маъно аҳлидан олса ким сабоқ,


Таассуб жаҳлидан шуури озод.


 


Маънавий тарғибот доим зарурдир,


Қуш учмас қаноти гар бўлса ёлғиз.


Моддият хоҳ тилло, хоҳ дурдир,


Маънавият аслдир, маънавият илдиз.


 


Бу бобда бўлайлик барчамиз фаол,


Юртбошим сўзлари бизга маслакдир.


Дилда ғайрат, шижоат топмасин завол,


Энг юксак маънавият - олий мақсаддир!  


 


Саидафзал Саиджалолов

Маҳмуд Замахшарийнинг икки тахаллуси ҳақида (2-қисм)

Toshkent islom universiteti bitiruvchilari
Илм-фан

Замахшарийнинг “Асос ал-балоға”даги асосий ютуғи бу унғача мавжуд бўлған, лекин ривожлантирилмаған усул, яъни луғатда барча ўзак ундошларни ҳисобға олған ҳолда сўзларни қатъий алифбо тартибида бериш усулининғ такомиллаштирилганлигидадир. Шунинг учун ҳам Замахшарий араб луғатшунослиги-да биринчи бўлиб алифбо тизимини йўлга қуйган луғатшунос ҳисобланади.

Замахшарийнинг араб луғатшунослигига бағишланган “Асос ал-балоға” асарида  фикрни чиройли ибора ва сўзлар билан ифодалаш, луғат бойлигидан ўринли ва ғоятда моҳирлик билан фойдаланиш каби масалалар   мукаммал равишда ўз ифодасин топган. Бу қимматли асар ҳам араб мамлакатларида бир неча бор нашр этилган ва қўлёзма нусхалари Шарқнинг кўплаб шаҳарларида сақланади.

Маҳмуд Замахшарийнинг грамматика соҳасидаги асарлари ҳам ҳали-ҳануз тилшунос олимларнинг тадқиқот объекти бўлиб қолмоқда. Масалан, Ироқлик тилшунос олима,  Бағдод университети профессори Баҳийжа Боқир ал-Ҳасаний (1931 йилда туғилган)  Замахшарийнинг “Ал-муҳожот бил-масаил ан-наҳвия” (Грамматикага оид баъзи нодир масалалар),   “Ал-қистос ал-мустақим фий илм ал-аруз” (Аруз илмига доир аниқ мезон),  “Ал-муфрад вал-муаллаф фин-наҳв” (Грамматикадаги ёлғиз ва қўшма сўзлар), “Ал-муфрад вал-мураккаб фил-арабия” (Араб тилидаги бирлик ва кўплик)   каби асарларини нашр этди.

Маҳмуд Замахшарий “Ал-Муфассал фин-наҳв” номли асарини у Маккада яшаган пайтида бир ярим йил давомида ёзган. “Ал-Муфассал” араб тили наҳву сарфини мукаммал ўрганишда энг муҳим манбалардан бири сифатида азалдан Шарқда ҳам, Ғарбда ҳам шуҳрат топган ва ғоятда қадрланади. Кўпчилик олимлар ўз илмий қиммати жиҳатидан Замахшарийнинг бу асари таниқли араб тилшуноси Сибавайҳнинг (у 796 йили вафот этган) араб грамматикасига оид машҳур китобидан кейин иккинчи ўринда туради деб таъкидлаганлар. Ўша даврнинг ўзидаёқ  Замахшарийнинг бу асари катта эътибор қозонган ва араб тилини ўрганишда асосий қўлланмалардан бири сифатида кенг тарқалган. Ҳатто Шом (Сурия) ҳокими Музаффариддин Мусо кимда-ким Замахшарийнинг ушбу асарини ёд олса, унга беш минг кумуш танга пул ва бош-оёқ сарупо совға қилишни эълон қилган. Бир қанча кишилар асарни ёд олиб, мукофотга ҳам сазовор бўлганлиги ҳақида манбаларда аниқ маълумотлар келтирилган. Бу мисол Замахшарий асарининг ўша даврда ҳам қанчалик юксак баҳоланганлигини кўрсатади. Бу муҳим асар Шарқ ва Ғарб олимлари томонидан илмий тадқиқотга кенг жалб қилинган ва бир неча марта нашр ҳам этилган. Асарнинг бир қанча қўлёзма нусхалари Тошкентда, ЎзР ФА Абу Райҳон Беруний номидаги Шарқшунослик институтида сақланади.

XIX асрда ижод этган немис тилшунос олими Макс Мюллер кимки фақат она тилини ўрганишга эътибор қаратса-ю, бошқа бирор тилни ўзлаштирмаса, у ўз тилини ҳам мукаммал била олмайди, деган мазмундаги ғояни илгари сурган эди. Мюллернинг бу фикрини ундан саккиз аср олдин  ватандошимиз Маҳмуд Замахшарий ўз асарлари  орқали амалий жиҳатдан исботлаб берган эди.

Президентимиз И.Каримов таъкидлаганидек, “Ўрта асрларда Хоразм диёридан олис Арабистонга бориб, араб тили грамматикасини мукаммал тарзда ишлаб чиққан, илм-фаннинг кўплаб бошқа соҳаларида ҳам шуҳрат қозонган Маҳмуд Замахшарий бобомизни эсга олайлик. Ўзининг жисмоний ногиронлигига қарамай, дунёнинг кўплаб мамлакатларига машаққатли сафарлар қилган, теран билими ва илмий салоҳияти билан бутун ислом оламини лол қолдирган бу зот, ҳеч шубҳасиз, халқимиз учун маънавий етуклик тимсоли бўлиб қолаверади”

 

С.Саиджалолов,    Тошкент ислом университети тадқиқотчиси

Маҳмуд Замахшарийнинг икки тахаллуси ҳақида

Toshkent islom universiteti bitiruvchilari
Илм-фан

Мустақиллик туфайли номи тикланган, мероси тадқиқ ва нашр этилаётган буюк алломаларимиздан бири  Маҳмуд Замахшарийдир. У адабиётшунослик, луғатшунослик, тилшунослик, ислом илмлари, аруз, мантиқ каби қатор фанларга бағишланган асарлар яратган бўлиб, мероси асрлар давомида шарқ ва ғарб тадқиқотчиларини ўзига ром этиб келмоқда. Замахшарийнинг илм-фан ривожидаги ўрни муносиб баҳоланиб, у “Дунё устози”, “Жоруллоҳ” “Хоразм фахри”,  “Араб ва ажам устози”, “Адиблар каъбаси” каби номлар билан шарафланган.

Библиографик манбаларда  Маҳмуд Замахшарий номига икки тахаллус: “ал-луғавий” ва “ан-наҳвий” сўзлари қўшиб ёзилганига гувоҳ бўлиш мумкин. Бу номларнинг биринчиси “тилшунос”, иккинчиси “грамматик”, яъни “грамматика мутахассиси” маъноларини англатади. Бинобарин, Замахшарий тилшунослик, луғатшунослик, грамматика каби соҳалар ривожига   улкан ҳисса қўшгани сабаб бу фанлар билан боғлиқ тахаллуслар унинг номига қўшиб зикр этиладиган бўлди. Зеро, шу пайтгача баъзиларининг фақат номи, баъзиларининг эса  қўлёзмаси топилган аллома қаламига мансуб 72 асарнинг орасида тилшунослик ва грамматикага оид асарлар салмоқли ўрин эгаллайди. Алломанинг мазкур соҳада эришган муваффақияти унинг тилшуносликдан бошқа соҳаларда ҳам гўзал асарлар битишида муҳим омил бўлди, дейишга тўла асос бор.

Маҳмуд Замахшарий тилшунослик соҳасида “Муқаддамат ал-адаб” (Адаб илмига кириш)  “Асос ал-балоға” (Балоғат асослари), “Савоир ал-амсол” (Сараланган иборалар), “Муташобиҳ асомий ар-рувот”  (Ровийларнинг исмларидаги ноаниқликлар ҳақида),  “Жавоҳирул-луға” (Тил жавҳарлари),  “Ал-Асмо фил-луға” (Тилшуносликда исмлар) “Ал-қистос ал-мустақийм фи илмил-аруз” (Аруз илмида аниқ мезон),  “Рисола фил-мажоз вал-истиъара” (Мажоз ва истиъора ҳақида рисола),  “Ал-Муъжам ал-арабий ал-фарсий” (Арабча-форсча луғат) “Ал-мустақсо фил-амсол” (Чуқур ўрганилган иборалар)  каби асарлар таълиф этди.  Улар орасида “Муқаддамат ал-адаб”  ва “Асос ал-балоға”  кўплаб мутахассисларни қадимдан ўзига жалб этиб, турли тилларга таржима қилиниб, кўп марта нашр қилинган асарлардир.

“Муқаддамат ал-адаб” Хоразмшоҳ Алоуддавла Абулмузаффар Отсизга (1127-1156) бағишлаб ёзилган бўлиб, унинг арабча-форсча, арабча-туркий, арабча-хо-размийча, арабча-форсча-туркий, арабча-форсча-туркий-мўғулий тилларидаги сўзликлар киритилган қўлёзмалари бўлган. Шу нуқтаи назардан асарни тадқиқ этиш ва уни бошқа тилларга таржима қилиш кейинги асрларда ҳам давом этган.

  “Муқаддамат ал-адаб” бешта катта қисмга бўлинган бўлиб, унда отлар, феъллар, боғловчилар, от ўзгаришлари ва феъл ўзгаришлари ҳақида батафсил фикр билдирилган. Бу мўътабар асарнинг йиғма илмий-танқидий матни филология фанлари доктори, профессор Зоҳиджон Исломов томонидан 2002 йилда “Тошкент ислом университети” нашриёт-матбаа бирлашмасида чоп этилган. Муҳим манба сифатида бу асар 1706 йилда усмонли турк тилига, сўнгроқ француз, немис тилларига таржима қилинган.  Париж, Лейпциг, Вена, Лейден, Қозон, Норвегия, Миср ва Ҳиндистонда бир неча маротаба нашр этилган. Асарнинг чиғатой тилига қилинган таржимаси ўзбек тили тарихини ўрганувчилар учун муҳим аҳамиятга эгадир. Бу ҳақда машҳур ёзувчи Садриддин Айний ҳам 1921 йили “Меҳнаткашлар товуши” газетасидаги мақоласида: “Замахшарийнинг “Муқаддамат ал-адаб” асари ўзбек тили учун бутун дунёнинг хазинаси билан баробардир”, деб ёзган эди.

Маҳмуд Замахшарийнинг  “Асос ал-балоға” (Балоғат асослари) нафақат унинг тилшуносликка оид асарлари орасида, балки бутун араб луғатшунослигида ҳам муҳим аҳамиятга эга асардир. У мазкур асари билан араб луғатшунослиғида яна бир мактабга асос солган. Йирик шарқшунослар, тилшунослар, тарихчилар томонидан “Асос ал-балоға”нинг бу қадар юқори баҳоланишига Замахшарийнинг луғатшунослик соҳасиға киритган бир қатор янгиликларини сабаб қилиб кўрсатиш мумкин.

Буюк келажакнинг остонасида

Президент Ислом Каримовнинг "Ўзбекистон мустақилликка эришиш остонасида" асарини ўқиб...
Жамият

 



 Меҳнатсевар элим, жонкуяр элим,


 Заҳматла ўтарди ҳар ёзу қиши


 Оқибат туҳматлар тилди-ку дилим


 “Мукофот”инг бўлди “ўзбекнинг иши”.


 


Вужудинг эзарди истибдод тоши,


Саксонинчи йиллар поёнасида,


Ғайрат–ла майдонга чиқди  Юртбоши,


Ватаним  истиқлол остонасида:


 


“Эскича яшамоқ ҳеч мумкин эмас,


Қаддингни кўтаргин, бағринг тут бутун.


Эскича яшашга  замон йўл қўймас,


Озодлик йўлидан  шахдам юр  бугун.


 


Ўтмишдан ҳосил эт тегишли сабоқ,


Тарихий хотира зарур инсонга.


Ёрқин келажакка ишонч билан боқ,


Умидсизлик завол берур имонга.


 


Истиқлол боболар орзуси эди,


Унга эришмоқлик бўлмади осон.


Не–не фидойилар тинмай ғам еди,


Жон тикди қанча марду қанча посбон”


 


Чин каромат каби янгради нидо,


Насиб этсин энди буюк истиқбол.


Жасорат ўтидан порлади зиё,


Юрт узра нур сочар файзли истиқлол.


 


Меҳнатсевар элим, жонкуяр элим,


Заҳматинг роҳатин кўрар кун келди.


Ҳуррият завқидан  мунаввар дилим,


Ободликка дадил қадам қўй энди.


 


Дилда севинч, кўзда шукрона ёши


Ҳар бир кунимизнинг  поёнасида.


Халқин олға бошлар азиз Юртбоши,


Буюк келажакнинг остонасида.


 


Cаидафзал Саиджалолов